Death Magnetic


Nu går man som på naglar och väntar på att få Metallicas skiva levererad så man kan lyssna och se vart de har tagit vägen den här gången. Jag är i grund och botten vad man skulle kunna kalla en hängiven Metallicafan, men måste erkänna att jag inte alltid är nöjd med vad de pressar på skiva. Jag tillhör den skaran som gillar de äldre skivorna, de som kom under 80- och 90-talen. Det man hittills kunnat höra från den nya plattan Death Magnetic, är låten Cyanide som spelades live för första gången på Ozzfest 9/8 2008. Vad som omedelbart slår mig är att riffen låter mer "chugga-chugga" än vad de gjort på senaste plattorna. Jag tycker nog att man kan säga att de äntligen lyckats med att gå tillbaka lite till "det gamla soundet". Kirk Hammet säger i en intervju att Death Magnetic är lite av en modern And Justice For All. James Hetfield dristar sig till och med att säga att Death Magnetic är något av ett mellanting av Master of Puppets och And Jusitce For All. Nya skivan ska enligt James inte vara som St. Anger - enkelspårigt och bara en känsla (som en näve på truten), den kommer vara som Master of Puppets med lite ballader, lite instrumentalt, snabba låtar och inte minst episka. Ska man tro allt det så är det här definitivt en skiva att vänta på.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0