Elmia Lastbil 2008

Ja, då har man brottats med allt från gubbar till småkillar som ofta är helt bortsupna och inte hittar varken ut eller in. Givetvis måste jag ta reda på vad som lockar alla dessa mer eller mindre djupsinniga att komma till Jönkeboda. Den gemensamma nämnaren för alla dessa är Lastbilar och allt som har med det att göra. Jag kom över två biljetter och tog med mig frugan och telningarna för att se på spektaklet.

Jag är ingen duvunge när det gäller mässor, utan jag har genom åren besökt allt från bilmässor till mässor för mekaniskt underhåll. Elmia Lastbil var dock något helt nytt för min del. På samtliga tidigare mässor jag besökt har man utan större problem kunnat förse sig med lite öl och kanske med lite tur en stänkare därutöver. Det brukar inte vara något direkt fylleslag, utan man blir bjuden på lite öl I en monter och så pratar man kanske lite jobb. Vill man ha större mängder alkohol finns det serveringar med möjligheter. Lastbilsmässan däremot, där sups det hejdlöst. Det första som möter mig när jag kommer in bland utställare är att en ordentligt överförfriskad man I 160-kilosklassen helt sonika vobblar in I en pyramid av jeepdunkar I papp, allt detta följs av ett allmänt jubel och ingen höjer nämnvärt på ögonbrynen. Flertalet besökare går ogenerat och sörplar på sina burkar köpta för en billig penning I annat land. Går man sedan ut och tittar på de utställda lastbilarna vilka står där och blänker som vore de av ädelstenar. Även här finns en liten baksida. Råfyllan! Mellan dessa ädelstenar till truckar står, sitter eller ligger man ner och formligen hälller I sig sprit som om de var kameler I öknen.

Nu är det inte så att jag störs av att folk är packade, jag jobbar ständigt I deras sällskap. Det som förvånar mig är att arrangören inte har bättre koll på vad alkohollagen och deras serveringstillstånd säger. De kanske I det här läget har koll, men skiter högaktningsfullt I att efterleva regler. Roligt är dessutom att när man går på "Blåljusmässan" och packade drönare vobblar med sina burkar bland poliser som är både civila och uniformerade. Jag kan bara sammanfatta det hela med att hela mässan är lite vilda västern...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0