Fantastiskt omotiverad...

Motivation - vad är det?

Susning.nu förklarar det med " Motivation är en positiv och energigivande kraft, den höjer intensiteten och kreativiteten i våra handlingar.

Vår inställning är som ett binärt system; på eller av. Antingen är vi motiverade eller så är vi det inte. Vi kan välja mellan två lägen;"

Annelie Pompe skriver att

" Motivation är fysiologiskt sätt en kemisk process från kroppens belöningssystem. När det verkar som om aktiviteten ger något får vi mer motivation. I grunden handlar det om en vilja till förbättring eller förändring."


För tillfället känner jag mig oerhört omotiverad på jobbet, jag är verkligen less just nu. Det finns flera orsaker, men den största och antagligen avgörande är att jag just nu sjunger på sista versen. Jag slutar efter nyår. Bara tanken på att jag för tillfället "bara sitter av tiden" gör att jag har svårt att skapa ett positivt tänk. Visst jag gillar fortfarande mina kollegor, vilket gör att jag fortfarande vill gå till jobbet. Sen då? Visst jag gillar fortfarande att ta hand om gästerna. Sen då? Alla saker som tidigare skapade en positiv känsla och en vilja att gå till jobbet finns kvar, vad är då felet?


Den stora biten är nog den att jag på senare tid verkligen fått upp ögonen för hur fantastiskt lite tid jag egentligen har att spendera med min älskade familj. Som schemat nu är lagt har jag förvisso långa perioder med ledig tid, å andra sidan kommer baksidan med långa tider av jobb, jobb, jobb. Ett nattpass slår sönder mycket mer tid än man tror och det tar längre tid att ställa om till "ledig" än det tar för en som jobbar på andra sidan dygnet. Jag jobbar bara på tider då min familj ligger hemma och sover, efter det sover jag eller är mer eller mindre i koma när familjen är hemma och vaken. Den som inte jobbat natt kan nog egentligen inte riktigt sätta sig in i situationen.

En annan sida till denna känsla av total omotivation kan nog vara att jag verkligen längtar efter att få börja på nya arbetsplatsen. Tiden som är kvar verkar gå i slow motion.

Jag kommer inte att slippa nätterna helt på mitt nya jobb, men de blir långt mycket färre än det är nu. Första 15 veckorna är jag under utbildning och då blir det inte mycket nätter alls. Det kommer nog bli lite av en omställning att fatta att man ska jobba när alla andra gör det :D Jag har skrivit i ett tidigare inlägg att jag varit nere och hälsat på. Jag blev ganska snabbt på det klara med att nya kollegorna inte kommer vara sämre på något vis än de nuvarande.

När jag skulle skriva ut min uppsägning upplevde jag det oväntat svårt. Jag skulle säga upp mig från ett jobb/arbetsplats där jag verkligen trivs. Jag har jobbat här i drygt 7 år och det känns lite olustigt samtidigt som det är tillfredsställande att lämna stället. Jag kommer verkligen att sakna mina nuvarande kollegor, men det innebär för den skull inte att jag kommer att glida förbi och säga hej emellanåt. Vem vet, jag kanske till och med kommer att tycka att en hotellfrukost verkligen är lyx *skratt*


Den sista tiden på hotellet kommer dock att ha med sig en massa uppåt arrangemang. Vi ska bowla, vi ska SPAa och den årligen återkommande personalfesten kommer i januari. Festen är förvisso en vecka efter att jag slutat, men jag har redan förvissat mig om att jag får komma och kan därmed se det som att jag slutar med en "bang" Jag hoppas sannerligen att det blir kul. Det är få "arbetare" förunnat att få en sådan avslutningsfest... ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0