"The shortest straw"

Biljetterna till Metallicas båda konserter i Globen i mars hade en strykande åtgång. På knappa 30 minuter såldes de slut. Ojdå... det var inte illa - Jo för faan det var det! Det finns ett par sanningar bakom detta, dessa sanningar gäller med största sannolikhet inte bara Metallicas biljettsläpp. Det är inte alla biljetter som släpps ut till allmänheten. Flera tusen biljetter är redan tingade av den organiserade svarta marknaden t.ex. biljett nu AB, och slutsålt.se, av fanclubben MetClub och diverse bussbolag. Att bussbolagen kan boka upp sig kan jag ha viss förståelse för då de måste planera lite resor etc. Att MetClub har lite förmåner hyser jag den största respekt för. Här har man dock en maxgräns på 2 biljetter per spelning och gubbe, men svarta marknaden har fri tillgång till biljetter och det är ett hån mot oss vanliga människor som bara vill åt en hejdundrande föreställning. Jag förstår inte hur man från arrangörers sida stillasittande kan se på när "maffian" lovar förbeställa biljetter och köper upp tusentals biljetter bara för att höja priset med dryga 250%. Det är närmast en skandal. Det skulle vara lite kul att höra några synpunkter på detta från maffian eller livenation som verkar gilla läget. Det kanske är så att den svarta sidan är en underorganisation till Live Nation och man genom den delen blåser Metallica på royalties?



Det finns lite annat att önska från ticnet dessutom. Hur kan man år efter år ha sådana problem med anstormningen av biljettköpare till stora akter såsom Metallica eller AC/DC för den delen? Hemsidan orkar inte med och telefonen havererar helt. Jag vet att det bara är för oss vanliga dödliga privatpersoner som har dessa problem - varför? Jag skulle vilja vara lite provikativt teknikfientlig och hävda att det var bättre förr innan man började sälja på nätet. Då satt det en arme av telefonförsäljare och på ett personligt plan tog emot beställningar. Visst telelinan havererade förr också men då stannade försäljningen av som en direkt följd till teknikstrulet. Nu slocknar vissa kanaler och stänger ute stora delar av befolkningen. Jag kan förstå att det är mycket billigare för säljaren att slippa ha faktiska människor som svarar I telefon men se då för söte sören till att servern orkar med och att man har ett bokningssystem som pallar en större skara metalheads.

Nu kan kanske vän av ordning lista ut att jag hoppade över sömnen i morse efter jobbet helt i onödan. Jag blev köade klart till ticnets sida typ 5 minuter efter att alla blijetter var slut. Jag gav det dock en chans till skillnad från Nima, " my friend of misery" som helt sonika blev överkörd av snoozefunktionen somnade ifrån släppet helt. Jag är övertygad om att varken han eller jag kommer att stödja ockrarna till eftermarknadssäljare med sina 250%-iga påslag. Vi får väl helt sonika gå samman och smälla i en DVD knäcka ett par 6-pack, dricka sorgeöl och skråla tillsammans i refrengen till master of puppets.

Bitter? Jag är faan inte bitter!!


Kommentarer
Postat av: Zarb

Jag blev så sur när jag inte hann få biljetter! :(

2008-10-21 @ 08:48:23
URL: http://zarb.blogg.se/
Postat av: Tomme

Ticnets j-la webbsystem för släpp som dessa är ju total katastrof. Finns garanterat någon som klurat ut hur man skall komma runt deras fåniga 2ebb-kö-system. För en annan som för en gångs skulle försöker få tag på ett par plåtar var det ju tvärkört. Och förmodligen skiter Ticnet helt i vad kunderna tycker, de få ju garanterat sälja ändå.



I går kväll vid 8-tiden fanns ca 400 auktioner på trader med ett uppskattat snittpris på 3500 kr per biljettpar.... Snacka att det ligger stålar i detta för "maffian" och de som tar sig runt Ticnets fåniga system.



Man borde 1) få fram budskapet om hur mycket detta suger till artisterna och 2) bygga och erbjuda artiser och arrangörer en väldesignat system som verkligen klarar släpp som dessa på ett rättvist sätt...

2008-10-21 @ 10:06:04
Postat av: Jennifer

Har du sett den här http://www.aftonbladet.se/nojesliv/musik/article3583666.ab

2008-10-21 @ 10:21:08
URL: http://www.loveandrespect.se
Postat av: Johannes





Nej, det är riktigt surt det där med svartamarknaden skiten faktiskt. Körde själv på metclub vägen... helt klart att rekommendera för framtida Metallicabesök. Hade en polare som gick med i klubben 10 minuter innan släppet och fick höjdarplatser. Visserligen 500 spänn men... hellre det än att föda hajarna.



2008-10-21 @ 14:31:53
URL: http://johannesholmgren.wordpress.com
Postat av: Jon

Nu börjar man kanske skönja ett litet försök till krafttag mot maffian... men faan det hjälper väl inte mig som inte fick några biljetter... Kill `em all!!

2008-10-21 @ 14:49:19
URL: http://jonsters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0